S A M P L E . E D I T O R

Sample Editor
Har man spelat in eller importerat en Audio fil och vill redigera denna med mer precision än vad som är möjligt i Project fönstret så kan man dubbelklicka på Audio Eventen för att öppna den i Sample Editorn. Här kan man redigera Audio filen på väldigt exakt nivå och till och med rita om vågformen för att kunna ta bort digitala bit fel och knäppningar. Observera att om man dubbelklickar på en Audio Part öppnas Audio Part Editorn vilket inte är samma fönster som Sample Editor fönstret. En Audio Event och en Audio Part är INTE samma sak. Mycket av de verktyg, inställningar och dylikt som finns känns igen från Project fönstret. Därför kommer jag att koncentrera mig på de saker som är specifika för Sample Editor fönstret.

Elements
Om man högerklickar i rutan där vågformerna visas kommer en meny fram. Längst ned i denna meny hittar vi Elements som är inställningar för vilka saker vi vill visa i Sample Editor fönstret. Om Level Scale är synlig kan man ändra mätvärdena på denna genom att högerklicka på den. Level Scale sitter till vänster i fönstret och visar hur många % eller dB ljudet håller i volym. Vissa av Elements inställningarna finns även i Toolbar raden, dessa är Show Info, Show Audio Event och Show Regions.

Info Line
Sitter nedanför fönstret och fungerar likadant som den i Project fönstret med den skillnaden att den visar andra parameterar.

Overview
Fungerar likadant som den i Project fönstret.

Snap Point
: Kräver att Show Audio Event är aktiverat
Snap Point är det vertikala blå strecket det står S på. Detta bestämmer vart Snap punkten för Audio Eventen skall vara ute i Project fönstret när man flyttar omkring Eventen. Vilket innebär att Snap punkten inte behöver vara precis i början av Audio Eventen utan kan vara vid ett senare skeende. Låt oss säga att vi spelat in en hårdrockslåt och skall ha ett intro med en lång krigssampling. Nånstans i mitten av krigsljudet finns det en bomb explosion som vi vill ha precis när låten drar igång. Genom att sätta Snap punkten i början av explosionen kan vi då enkelt flytta samplingen på rätt plats.

Event Start & Event End : kräver att Show Audio Event är aktiverat
Detta är start och slut punkterna för den aktuella Audio Eventen vilket även går att ändra i Project Fönstret.


T O O L B A R

Range Selection
Detta verktyg låter en markera en del av vågformen för att kunna utföra redigeringar på denna som t.ex. Copy, Cut o.s.v.

Zoom
Fungerar likadant som Zoomverktyget i Project fönstret.

Draw
Gör det möjligt att rita om vågformen. Detta är endast möjligt att göra när Zoom värdet är mindre än 1. Zoom värdet kan man se längst till vänster på Info Line. Ett Zoom värde på 20 betyder 20 samples per pixel på skärmen.

Speaker
Fungerar likadant som Speaker verktyget i Project fönstret. Klicka någonstans på ljudfilen och håll musknappen nedtryckt så kommer Cubase att spela upp ljudet från den punkt du klickade på och framåt.

Scrub
Fungerar likadant som i Project fönstret.

Hitpoint Edit

Detta aktiverar ett avancerat redigeringsläge där man kan analysera vågformen och klippa upp den vid markerade anslag. Detta kommer vi eventuellt att titta närmare på senare om intresse och tid finns.


Play
Spelar upp ljudet där Project Cursorn är placerad.

Cycle
Loopar uppspelning


Autoscroll
Om Autoscroll är aktiverad är alltid Project Cursorn i fokus under uppspelning.

Snap To Zero Crossing
Om denna inställning är aktiverad kommer alla redigeringar att ske vid skärningspunkten i vågformen. Detta kommer att leda till att inga onödiga klick uppstår eftersom alla redigeringar alltid börjar och slutar i nollpunkt.


Show Info
Visar Infolinjen

Show Audio Event
Visar inställningarna för den aktuella Audio Eventen som t.ex. Snap Point, Event Start och Event End.

Show Region

Detta visar Region fönstret där man kan redigera regioner i Audio Eventen. Denna funktion är inte speciellt viktig och jag väljer därför att undvika att gå in närmare på den. Nämnvärt kan vara att om man spelat in något i Cycle Rec med flera tagningar så kommer dessa att synas här som en Region för varje tagning.

Show Hitpoints
Denna funktion ska vi inte heller titta närmare på, åtminstone inte för tillfället då det är en relativt avancerad funktion med ett ganska smalt användningsområde.


Selection
Selection består av tre värden, Start, End och Range. Start och End går att ändra medan Range är avståndet mellan de båda. Värdena baseras på samples och detta möjliggör alltså att man kan redigera början och slutet av en markering otroligt exakt. I normala fall är detta inte något man gör men för mer extrema redigeringar kan det vara väldigt hjälpsamt. Ett exempel på när detta kan vara bra är t.ex. om man jobbar som ljuddesigner och ska göra loopande bakgrundsljud där det inte skall finnas några skarvar. Genom att spela upp den selection man gjort och loopa denna kan man då enkelt flytta Start och End punkten fram och tillbaka tills man hittat en fungerande loop.


Inspelning <-<- Sample Editor ->-> Pool

© 2003 - Markus "Majken" Höglund