R E V E R B

Reverb
En av de vanligaste effekterna som används i ljudbearbetning är just Reverb. Ett Reverb försöker efterapa rumsklang i ett visst rum. Detta kan vara allt från en liten källare till en stor katedral, helt beroende på vad som krävs för mixen. En ganska enkel form av Reverb är ett reverbrum som är ett vanligt rum där man har dämpskivor, draperier och annat för att kunna ändra rummets karaktär och storlek. Genom att spela upp det man vill ha Reverb på i rummet och sedan spela in det med ett mikrofonpar så kan man blanda in den "blöta" reverbsignalen i mixen för att få ett varmare och mjukare ljud. Detta är dock utrymmeskrävande, begränsande, dyrt och tidskrävande att jobba med.

En lite smidigare variant på detta är plåtreverb där man på en stor metall plåt fäster en givare och ett flertal upptagare. Givaren sätter plattan i svängning på samma sätt som en högtalare, upptagarna fångar upp vibrationerna likt en mikrofon. Genom att ljudvågorna kommer att studsa mot kanterna i plåten kommer reverbet få naturliga reflektioner som liknar de man hittar i ett rum. Ett plåtreverb är dock dyrt och utrymmeskrävande men låter ofta väldigt bra.

En liknande konstruktion är fjäderreverbet, där samma teknik används på en eller flera olika hårt spända och olika långa metallfjädrar. Här används givare och upptagare på samma vis som med plåtreverbet och signalerna kommer att studsa upp och ned i fjädern vilket kommer att skapa en form av rumsklang. Detta påverkas av fjäderlängd, storlek och hur spänd fjädern är. Fjäderreverb är billiga och ofta relativt små, tyvärr har de dock en lite tråkig metallisk klang som inte gör sig bra till allting. Gitarrförstärkare har ofta inbyggda fjäderreverb, genom att skaka till förstärkaren brukar man kunna höra fjädrarna skramla mot metallcylindrarna de är uppspända i.

I dagens läge är det vanligaste dock att använda digitala effektprocessorer för att lägga reverb på ljudmaterial. Detta är även vad vi har tillgång till i Cubase. I dessa går det att ändra ett flertal parametrar vilket gör det möjligt att få dämpade små rum eller stora klangrika salonger. I Cubase finns två inbyggda reverb som heter Reverb A och Reverb B. Dessa är enkla reverb som är användbara men men något begränsade. För den som vill lära sig mer om hur reverb fungerar är de dock bra att börja med.

Reverb A
Av de två reverb som ingår i Cubase är Reverb A det lite lyxigare där det finns fler parameterar och beräkningarna använder även lite mer processorkraft.

Predelay: Denna parameter ändrar fördröjningen mellan direktljud och reverbets ljud. Kortare delaytider låter oftare mer naturligt medan längre delaytider låter som ett eko.

Roomsize:
Ställer storleken på det simulerade rummet.

Reverbtime:
Hur lång tid reverbet skall klinga ut.

HighCut & LowCut: Skär ned bas eller diskant på reverbet. Skär man i diskanten kommer reverbet att låta mjukare, skär man istället i basen kommer reverbet att bli luftigt.

Mix: Ställer nivån mellan direkljudet "Dry" och reverbet "Wet". När reverbet används som Sendeffekt bör Mix ställas på 100% Wet.


Reverb B
Detta är ett lightreverb som är gjort för att stjäla så lite datorkraft som möjligt men ändå vara fullt användbart.

Roomsize: Ställer storleken på det simulerade rummet.

Reverbtime:
Hur lång tid reverbet skall klinga ut.

Predelay:
Denna parameter ändrar fördröjningen mellan direktljud och reverbets ljud. Kortare delaytider låter oftare mer naturligt medan längre delaytider låter som ett eko.

Damp:
Dämpar ned höga frekvenser för ett rundare och mjukare reverb.

Mix: Ställer nivån mellan direkljudet "Dry" och reverbet "Wet". När reverbet används som Sendeffekt bör Mix ställas på 100% Wet.


D E L A Y

Delay
Reverb är en tidsbaserad effekt som jobbar kring kortare fördröjningar. När tidsfördröjningarna blir längre går Reverbet över till att vara ett eko, eller delay som det heter på engelska. Detta gör reverb och delay närbesläktade effekter och ofta kan effektburkar skapa ljud som hör hemma i bägge effektvarianterna.

Innan det var möjligt att göra digitala delay fanns analoga delay i form av bandekon. Dessa var bandspelare med ett inspelnings- och ett flertal uppspelningshuvud. En bandslinga snurrade och passerade inspelningshuvudet där signalen spelades in, sedan spelades den upp av upp spelningshuvudena som satt på olika avstånd. Genom att kunna koppla in olika huvuden och ändra uppspelningsvolymen på dessa och kanske även flytta dem kunde man få häftiga ekoeffekter.

När digitala kretsar som hade möjlighet att sampla signalen och spara den i minne för att sedan spela upp den senare blev tillgängliga gick det att bygga mer avancerade delay. Detta är hur delay fungerar i datorer. Här är det dock väldigt enkelt eftersom alla signaler redan är digitala, vilket innebär att man endast behöver fördröja dem och eventuellt förändra dem under uppspelning. Detta göra datorer otroligt kapabla på att hantera delay utan att använda speciellt mycket resurser. I Cubase finns två inbyggda delay som har olika användningsområden.

Double Delay
Här är det egentligen två delay som används. Dessa kan fritt ställas med olika delaytider och olika panorering. Detta gör det möjligt att skapa delay där signalen studsar mellan höger och vänster högtalare.

Feedback: Styr hur mycket av delaysignalen som skall skickas tillbaka in i delayet. Detta kommer att påverka antalet repetitioner som spelas upp av delayet.
Pan1 & 2: Låter dig ställa panoreringen på de enkilda delaykanalerna.
Delaytime1 & 2: Ändrar hur lång tid som skall gå innan delaysignalen spelas upp. Kan användas i två lägen, time och sync. Detta ändras genom att klicka på den grå knappen. I time läget ställs delaytiden i millisekunder medan det i sync ställs i notvärden baserat på projektets tempo. Exempelvis fjärdedels delay i 120bpm.
Temposync1 & 2: Om delayet står i syncläge används denna parameter för att multiplicera notvärdet. Exempelvis tre fjärdedelar i 120bpm.


Mix: Ställer hur många procent av utgångsljudet som skall vara Delaysignal. I värden över 50% är därmed majoriteten av signalen Delay medan motsatt förhållande råder på värden under 50%.


Mod Delay
Detta är ett delay med en inbyggd LFO som förändrar tonhöjden på delaysignalen. Detta gör att delayet kommer att svaja upp och ned olika snabbt beroende på vad Delay Modulation är inställd på. Det kan låta litegrann som svajningarna på bandet i ett bandeko.

Feedback: Styr hur mycket av delaysignalen som skall skickas tillbaka in i delayet. Detta kommer att påverka antalet repetitioner som spelas upp av delayet.
DelayMod: Ändrar hastigheten på pitchmodulationen.
Delaytime: Ändrar hur lång tid som skall gå innan delaysignalen spelas upp. Kan användas i två lägen, time och sync. Detta ändras genom att klicka på den grå knappen. I time läget ställs delaytiden i millisekunder medan det i sync ställs i notvärden baserat på projektets tempo. Exempelvis fjärdedels delay i 120bpm.
Temposync: Om delayet står i syncläge används denna parameter för att multiplicera notvärdet. Exempelvis tre fjärdedelar i 120bpm.


Mix: Ställer hur många procent av utgångsljudet som skall vara Delaysignal. I värden över 50% är därmed majoriteten av signalen Delay medan motsatt förhållande råder på värden under 50%.


Automation <-<- Reverb & Delay ->-> Dynamics

© 2003 - Markus "Majken" Höglund