Reverb
En av de vanligaste effekterna som används i ljudbearbetning
är just Reverb. Ett Reverb försöker efterapa
rumsklang i ett visst rum. Detta kan vara allt från
en liten källare till en stor katedral, helt beroende
på vad som krävs för mixen. En ganska enkel
form av Reverb är ett reverbrum som är ett vanligt
rum där man har dämpskivor, draperier och annat
för att kunna ändra rummets karaktär och storlek.
Genom att spela upp det man vill ha Reverb på i rummet
och sedan spela in det med ett mikrofonpar så kan man
blanda in den "blöta" reverbsignalen i mixen
för att få ett varmare och mjukare ljud. Detta
är dock utrymmeskrävande, begränsande, dyrt
och tidskrävande att jobba med.
En lite smidigare variant på detta är plåtreverb
där man på en stor metall plåt fäster
en givare och ett flertal upptagare. Givaren sätter plattan
i svängning på samma sätt som en högtalare,
upptagarna fångar upp vibrationerna likt en mikrofon.
Genom att ljudvågorna kommer att studsa mot kanterna
i plåten kommer reverbet få naturliga reflektioner
som liknar de man hittar i ett rum. Ett plåtreverb är
dock dyrt och utrymmeskrävande men låter ofta väldigt
bra.
En liknande konstruktion är fjäderreverbet, där
samma teknik används på en eller flera olika hårt
spända och olika långa metallfjädrar. Här
används givare och upptagare på samma vis som med
plåtreverbet och signalerna kommer att studsa upp och
ned i fjädern vilket kommer att skapa en form av rumsklang.
Detta påverkas av fjäderlängd, storlek och
hur spänd fjädern är. Fjäderreverb är
billiga och ofta relativt små, tyvärr har de dock
en lite tråkig metallisk klang som inte gör sig
bra till allting. Gitarrförstärkare har ofta inbyggda
fjäderreverb, genom att skaka till förstärkaren
brukar man kunna höra fjädrarna skramla mot metallcylindrarna
de är uppspända i.
I dagens läge är det vanligaste dock att använda
digitala effektprocessorer för att lägga reverb
på ljudmaterial. Detta är även vad vi har
tillgång till i Cubase. I dessa går det att ändra
ett flertal parametrar vilket gör det möjligt att
få dämpade små rum eller stora klangrika
salonger. I Cubase finns två inbyggda reverb som heter
Reverb A och Reverb B. Dessa är enkla reverb som är
användbara men men något begränsade. För
den som vill lära sig mer om hur reverb fungerar är
de dock bra att börja med. |
|
|
Reverb A
Av de två reverb som ingår i Cubase är
Reverb A det lite lyxigare där det finns fler parameterar
och beräkningarna använder även lite mer
processorkraft.
Predelay: Denna parameter ändrar fördröjningen
mellan direktljud och reverbets ljud. Kortare delaytider
låter oftare mer naturligt medan längre delaytider
låter som ett eko.
Roomsize: Ställer storleken på det simulerade
rummet.
Reverbtime: Hur lång tid reverbet skall klinga
ut.
HighCut & LowCut: Skär ned bas
eller diskant på reverbet. Skär man i diskanten
kommer reverbet att låta mjukare, skär man istället
i basen kommer reverbet att bli luftigt.
Mix: Ställer nivån mellan direkljudet
"Dry" och reverbet "Wet". När reverbet
används som Sendeffekt bör Mix ställas på
100% Wet. |
|
|
Reverb B
Detta är ett lightreverb som är gjort för
att stjäla så lite datorkraft som möjligt
men ändå vara fullt användbart.
Roomsize: Ställer storleken på
det simulerade rummet.
Reverbtime: Hur lång tid reverbet skall klinga
ut.
Predelay: Denna parameter ändrar fördröjningen
mellan direktljud och reverbets ljud. Kortare delaytider
låter oftare mer naturligt medan längre delaytider
låter som ett eko.
Damp: Dämpar ned höga frekvenser för
ett rundare och mjukare reverb.
Mix: Ställer nivån mellan direkljudet
"Dry" och reverbet "Wet". När reverbet
används som Sendeffekt bör Mix ställas på
100% Wet. |
|
Delay
Reverb är en tidsbaserad effekt som jobbar kring kortare
fördröjningar. När tidsfördröjningarna
blir längre går Reverbet över till att vara
ett eko, eller delay som det heter på engelska. Detta
gör reverb och delay närbesläktade effekter
och ofta kan effektburkar skapa ljud som hör hemma i
bägge effektvarianterna.
Innan det var möjligt att göra digitala delay fanns
analoga delay i form av bandekon. Dessa var bandspelare med
ett inspelnings- och ett flertal uppspelningshuvud. En bandslinga
snurrade och passerade inspelningshuvudet där signalen
spelades in, sedan spelades den upp av upp spelningshuvudena
som satt på olika avstånd. Genom att kunna koppla
in olika huvuden och ändra uppspelningsvolymen på
dessa och kanske även flytta dem kunde man få häftiga
ekoeffekter.
När digitala kretsar som hade möjlighet att sampla
signalen och spara den i minne för att sedan spela upp
den senare blev tillgängliga gick det att bygga mer avancerade
delay. Detta är hur delay fungerar i datorer. Här
är det dock väldigt enkelt eftersom alla signaler
redan är digitala, vilket innebär att man endast
behöver fördröja dem och eventuellt förändra
dem under uppspelning. Detta göra datorer otroligt kapabla
på att hantera delay utan att använda speciellt
mycket resurser. I Cubase finns två inbyggda delay som
har olika användningsområden. |
|
|
Double Delay
Här är det egentligen två delay som används.
Dessa kan fritt ställas med olika delaytider och olika
panorering. Detta gör det möjligt att skapa delay
där signalen studsar mellan höger och vänster
högtalare.
Feedback: Styr hur mycket av delaysignalen
som skall skickas tillbaka in i delayet. Detta kommer att
påverka antalet repetitioner som spelas upp av delayet.
Pan1 & 2: Låter dig ställa
panoreringen på de enkilda delaykanalerna.
Delaytime1 & 2: Ändrar hur lång
tid som skall gå innan delaysignalen spelas upp. Kan
användas i två lägen, time och sync. Detta
ändras genom att klicka på den grå knappen.
I time läget ställs delaytiden i millisekunder
medan det i sync ställs i notvärden baserat på
projektets tempo. Exempelvis fjärdedels delay i 120bpm.
Temposync1 & 2: Om delayet står
i syncläge används denna parameter för att
multiplicera notvärdet. Exempelvis tre fjärdedelar
i 120bpm.
Mix: Ställer hur många procent
av utgångsljudet som skall vara Delaysignal. I värden
över 50% är därmed majoriteten av signalen
Delay medan motsatt förhållande råder på
värden under 50%.
|
|
|
Mod Delay
Detta är ett delay med en inbyggd LFO som förändrar
tonhöjden på delaysignalen. Detta gör att
delayet kommer att svaja upp och ned olika snabbt beroende
på vad Delay Modulation är inställd på.
Det kan låta litegrann som svajningarna på bandet
i ett bandeko.
Feedback: Styr hur mycket av delaysignalen
som skall skickas tillbaka in i delayet. Detta kommer att
påverka antalet repetitioner som spelas upp av delayet.
DelayMod: Ändrar hastigheten på
pitchmodulationen.
Delaytime: Ändrar hur lång tid
som skall gå innan delaysignalen spelas upp. Kan användas
i två lägen, time och sync. Detta ändras
genom att klicka på den grå knappen. I time
läget ställs delaytiden i millisekunder medan
det i sync ställs i notvärden baserat på
projektets tempo. Exempelvis fjärdedels delay i 120bpm.
Temposync: Om delayet står i syncläge
används denna parameter för att multiplicera notvärdet.
Exempelvis tre fjärdedelar i 120bpm.
Mix: Ställer hur många procent
av utgångsljudet som skall vara Delaysignal. I värden
över 50% är därmed majoriteten av signalen
Delay medan motsatt förhållande råder på
värden under 50%. |
|
© 2003 - Markus "Majken" Höglund
|